FANDOM

Przed starożytnościąEdytuj

Czas od momentu pojawienia się pisma nazywamy starożytnością. Ale co było przed? Przecież ludzie istnieli już wcześniej. Najstarsze dzieje historii ludzkości do momentu wynalezienia pisma nazywamy prehistorią.

PismoEdytuj

Pismo jest systemem umownych znaków, za pomocą których utrwalamy język mówiony. Najstarsze pismo powstało w połowie czwartego tysiąclecia przed naszą erą i było to pismo obrazkowe. Pojawienie się pisma miało znaczenie przełomowe w historii ludzkości. Dzięki niemu człowiek zyskał możliwość zapisania każdej swojej myśli, a przede wszystkim człowiek zaczął gromadzić wiedzę.

StarożytnośćEdytuj

Starożytnością nazywamy okres istnienia ludzkości od powstania najstarszych cywilizacji na Bliskim Wschodzie oraz w basenie Morza Śródziemnego. Okres ten rozpoczął się wraz z wynalezieniem pisma przez Sumerów 4 tys. lat p.n.e., a trwał do upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego w 476 roku. Jest pierwszą, a zarazem najdłuższą z epok historycznych. Starożytność klasyczna to określenie odnoszące się tylko do kultury Greków i Rzymian. W potocznym znaczeniu używa się terminu antyk (łac. antiquus 'dawny').

ZAPAMIĘTAJEdytuj

CZAS STAROŻYTNOŚCI -> IV tys. p.n.e. - 476 r.

Okresy starożytnościEdytuj

W tej epoce historycznej można wydzielić cztery okresy:

  • archaiczny (do V w p.n.e.)
  • klasyczny/attycki (V-IV w p.n.e.)
  • hellenistyczny - panowanie Aleksandra Macedońskiego (III-I w p.n.e.)
  • rzymski (30 r p.n.e. do 529 r.-zamknięcie Akademii Platona)